00Deze tijd kent een digitale karakter, waarbij papier als middel om te communiceren naar de achtergrond lijkt te verdwijnen. Het verminderde gebruik van papier is uiteraard goed voor het milieu, maar het papier zal niet helemaal verdwijnen. Dat is onder meer te merken aan de brievenbussen die iedere week weer gevuld worden met reclamefolders. Deze folders worden ook daadwerkelijk gelezen door de consument, waarbij er onder meer op aanbiedingen wordt gelet.
Jaarlijks worden er in Nederland ruim 12 miljard folders bezorgd in brievenbussen van huishoudens. Het is zelfs zo dat 14 procent van alle bestedingen op het gebied van reclame aan folderverspreiding wordt besteed. Hiermee staat de reclamefolder in de top vijf van reclamemiddelen. Ongeveer tien jaar geleden ontvingen de consumenten iedere week 24 folders in de brievenbus en dat aantal is in de loop der tijd verder gestegen naar 36 folders per week om verder te groeien naar een aantal van 46 per week. Retailers zijn nog altijd overtuigd van de kracht van de reclamefolder die huis aan huis wordt verspreid.
De Nationale Dag van de Brievenbus is gehouden in Haarlem en de Albert Heijn heeft de Gouden Deurmat toegekend gekregen. De supermarktketen heeft namelijk de meest gelezen folder verspreid. Uit de informatie van Thuis binnen Bereik blijkt dat er iedere week 40 minuten aan het lezen van folders wordt besteed en dat de gemiddelde waardering daarvan uitkomt op ongeveer een 7. Dat is een hoger cijfer van waardering dan eerder werd toegekend. Het rendement is groot, want de producten in de folders zijn opgenomen, worden in verhouding meer verkocht dan producten die niet via deze weg zijn gepromoot. V&D heeft in het verleden in 2009 de Folder Vakprijs ontvangen en daarmee leek het erop dat het ouderwetse karakter plaats heeft gemaakt voor een meer moderne uitstraling.